en nu vroegen we ons dus af…
… of jij toevallig een workshop Personal Branding zou willen geven?
Ooit was ik een Guru op het gebied van Social Media. Dat was rond 2010, omdat ik als een van de weinigen technisch snapte hoe je een Twitter feed op een WordPress site kon weergeven. Dat was toen all everybody could wish for. Ik reisde de hele wereld af om mijn kennis te delen met anderen. OK… dat is niet waar, maar ik heb wel een presentatie gegeven op een vrijdagmiddag begin maart – om vier uur borreltijd – bij Sanoma Media. Over Personal Branding. “Of ik dat misschien toevallig zou kunnen en willen doen…?”
Als reluctant hero kon ik natuurlijk niet anders dan meewarig instemmen.
Oeh. Tough crowd; het bleek een verschrikking. Na een hele dag Workshops had iedereen gewoon zin in dat biertje of om thuis bij de kinderen op de bank te zitten. Zelfs de meest doorgewinterde motivational speaker zou er op zo’n moment moeite mee hebben, laat staan een verstokte HKU’er met een vaag verhaal over Art, Philosophy en Technology. Na een paar minuten wilde ik gewoon dat het afgelopen was en snakte ik net als iedereen naar dat biertje gewoon ergens thuis – of met vrienden in de stad.
Mijn referenties naar obscure films, mijn relativerende hersenspinsels met een gezonde dosis zelfspot… het kwam niet binnen.
Misschien had mijn leven er heel anders uitgezien als ze me om 11.00 uur geprogrammeerd hadden… Maar laat ik de hand in eigen boezem steken: waarschijnlijk lag het aan mijn verhaal. Iets met parels, klokken, klepels en zwijnen. Het was te veel gericht op de zelfstandig ondernemer / op mensen die gewend zijn om praktisch alles zelf te doen en het zich niet kunnen permitteren af te wachten wat de toekomst brengt.
Als ondernemers maakten we elkaar toen al wijs overal actief te moeten zijn en je doelgroepen minimaal tig keer per week te bestoken met nieuwsbrieven, blogs en tweets…
Het was een vreemde tijd, want niemand kon bevroeden dat we het komende decennium totaal zouden worden overrompeld door deze nieuwe vormen van zelfexpressie: Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, etcetera. En… dat het totaal verweven zou raken met jouw identiteit, compleet met al je hobby’s, je gezinsleven, je vrienden en je werk. Een alles consumerend mega monster met een niet te stillen honger naar alsmaar meer en meer en meer van hetzelfde.
Ik weet nog goed dat ik eindigde met een waarschuwing: Overdaad en verzadiging ligt op de loer. Je kunt niet op alle platforms tegelijk zijn. So choose wisely. Dat geldt voor al die Posts, Video’s, Nieuwsbrieven, Podcasts en Stories die je chronologisch bij je vrienden door de strot laat drukken.
Het gaat misschien wat ver om met terugwerkende kracht van profetie te spreken, maar dat we tegenwoordig door dit ‘sociale’ online leven in haar greep worden gehouden, lijkt me duidelijk. Hoevaak per dag we worden we niet geforceerd het ideale medium te kiezen en selecties te maken? Deze stories moeten allemaal op Instagram (soms moet je uit beleefdheid wel 15 keer klikken), deze Meme moet in die App groep, deze playlist moet zowel in deze als deze App groep…
Bijna niemand die ik spreek, zegt een echt gezonde relatie te hebben met welk van deze Social Media platforms dan ook, met name Twitter, Facebook, Instagram en Whatsapp. En de mensen die zich er niet door laten leiden hebben het of totaal afgezworen of houden zich aan een zeer strikt zelf opgelegd regiem.
Het blijkt een verslavendere drug dan suiker, koffie, sigaretten en televisie bij elkaar opgeteld. We weten ’t allemaal en we kunnen er maar weinig aan veranderen. Zelf ben ik blij dat ik mijn eigen domein heb herontdekt. Een simpele website, waarbij je zelf totale controle hebt, je niet hoeft af te vragen of je timing wel goed is en niet langer meer afhankelijk bent van de constante drang naar bevestiging en de verplichting om overal op te moeten reageren. Wat een rust.
Een paar weken na de Workshop Personal Branding kreeg ik een verzoek van een 4 tal super enthousiaste dames voor een op maat gemaakte WordPress cursus; dus zelfs als je denkt dat er niemand zit te luisteren, dan is dat niet per se waar. Doe er je voordeel mee…
Leave a Reply
Got something to say?Please feel free to share your insights!